56. Par ko Dievs uz mums runā ceturtajā bauslī?


:: e - POLEMIKA :: / e-POLEMIKA

 Ikdienas performance jeb klasiskās izglītības trūkums.

Lapa  Lapa 1 no 2:  1  2  Tālāk »
e-autors Ziņa
Indrex
e-baznīcēns
#1 Nosūtīts: 5.08.2007 18:19
  


Pēdējā laikā ir sanācis vairāk piedomāt par izglītību, precīzāk, par tās trūkumu. Pilnīgs klasiskās humanitārās izglītības trūkums kopš padomju laika sākšanās ir radījis daudzas paaudzes, kurām vairs nav tieša un nepārtraukta sakara ar pasaules kultūru tās vēsturiskajā nozīmē. Runājot tiešāk, tas ir radījis analfabētu paaudzes, kuru šaurais profesionālisms nesniedzas tālāk par darbarīku, ko izmanto, taču tam nav nekāda sakara ar kultūru, bet ar izdzīvošanu, ko nosaka piedāvājums un pieprasījums. Roka, kas pazīst cirvi, neapšaubāmi ir “garīgas dzīves” pirmais un galvenais princips.

Kā piemērs - ir daži amerikāņu rakstnieka Rodžera Žeļaznija darbi, kurus vienkārši nav vērts tulkot mūsdienu latviešu lasītājam, jo antīkās pasaules mitoloģijā balstītie tēli, pie tam, ne tieši, bet asociatīvi, kā norādes un līdzības, būtu pilnīgi nesaprotami un līdzinātos Velaskēza, vai varbūt Maļēviča darbu rādīšanai aklajam, vai arī grāmatu izsniegšana lasītnepratējam. Vēl labāk būtu ritmiski soļot vai nodarboties ar fitnesu Vergīlija, Dantes, vai varbūt Rilkes, Trākla un Hļebņikova dzejas pavadībā. Smieklīgi? Nē, traģikomiski. Tie ēda, dzēra, tad piecēlās un sāka diet. Ikdienas performance.

Interesanti, ka to, ko cilvēks nevēlas vai grib izlikties neredzam, viņš ignorē. Vēl interesantāk, ka vārds “ignorance” ir cēlies no latīņu valodas vārda “ignoratio”, kas nenozīmē neko citu, kā vienkāršu nezināšanu. Tas dod gana plašu vielu pārdomām ne tikai teoloģijas lauciņā par cilvēciskām reakcijām uz Dieva vārda sludināšanu, bet arī par zināšanām, vajadzībām, interesi elementārajā kultūrā, kura neaprobežojas ar to, kurā rokā jātur nazis un kurā – dakšiņa. Kaut gan,…tā vēl nav nekāda norāde.

Tas, ka loģiku māca specializētos kursos tikai noteiktās mācību plūsmās, nerada vairs diez ko lielu izbrīnu. Ne tikai loģiski, bet vispār domāt nav nekas nepieciešams. Saprašanu nevar pārdot, taču, ja tās būs sistematizēta, tad nebūs pakļaujama un ievadāma vispārpopulārā sekluma un papļāpāšanas gultnē, kuru var novērot visur, sākot ar ģimenēm, presi un televīziju, beidzot ar internetu…un tur divkārt. Pietiek to nodēvēt mazliet “gudrāk” – par komunikāciju, lai liktos, ka viss kārtībā, taču, rīcībai pašai kļūstot par tās saturu, jēga tiek atrasta iluzorā pašapmānā.

Teksti, kas mazliet atšķiras no avīžu virsrakstiem, kļūst sarežģīti pat cilvēkiem, kas redzējuši, ja ne I. Kantu, tad vismaz ābeci. Zināšana, ka kādreiz eksistējis Sokrāts vēl nenozīmē zināt, ka nupat eksistējis Huserls…utt.

Varbūt es pārspīlēju? Protams, ka pārspīlēju, taču īstenība ir daudz traģiskāka, lai cik paradoksāli tas izklausās.


_____________________
"Aizstāvi patiesību līdz nāvei, tad Dievs tas Kungs cīnīsies par tevi!" [Sīr.4:33]
Roberto
e-pāvests
#2 Nosūtīts: 6.08.2007 00:52   Laboja Roberto
  


bēdīgi...

kā reiz teica Aristotelis: Pat zināmais ir zināms tikai nedaudziem.


_____________________
simul iustus et peccator
talyc
e-kardināls
#3 Nosūtīts: 6.08.2007 12:29
  


mje...
mūsdienās ir vajadzīgi rīcības cilvēki
(jo taču ir pieprasījums pēc tādiem)
- - -
bet domātāji (un jo īpaši brīvdomātāji)
tie kopš padomju laikiem ir īpaši neērta suga



_____________________
...ne pret, ne par, bet ar...
deprofundis
e-baznīcēns
#4 Nosūtīts: 9.08.2007 05:53
  


es teiktu, ka viss šeit minētais arī agrāk bijis zināms tikai šaurai interesentu grupai. turklāt - vēl šaurākai kā mūsdienās - ne tikai gudrajiem, bet tikai tiem, kas bija arī labi situēti. atšķirība vien tāda, ka mūsdienās pie teikšanas (ar interneta un reklāmas palīdzību) tiek daudz plašākas ļaužu masas, kas arī rada iespaidu par analfabētisma izplatību. un, piemēram, Rodžers Žeļaznijs ir mīļākais rakstnieks vairākiem man pazīstamiem datorspeciālistiem, kas noteikti nojauš par atsaucēm Grieķu mitoloģijā, bet tajās neiedziļinās - jo autors ir pilnībā baudāms arī tāpat.
turklāt - zināšanas neglābj. it kā Tu to nezinātu. "zināšanas rada augstprātību, bet mīlestība - tā veido cilvēku. ja kāds domā ko sapratis, tad viņš vēl nezina, kā būtu jāsaprot." /1.Kor.8:1-2/
laikam esmu drusku atēdies afigennāko intelektuāļu sabiedrību un fiškas, sorry.


_____________________
un tad arī kapi vairs izturēt nevar un ziedos plaukst
deprofundis
e-baznīcēns
#5 Nosūtīts: 9.08.2007 06:06   Laboja deprofundis
  


un vēl viens - "Bijība Dieva priekšā ir visas gudrības iesākums". Un tas nav teikts velti - pat ja šobrīd (cik noprotu) runājam par gudrību šīs pasaules izpratnē. nekur neesmu redzējis lielāku ignoranci, kā pie tiem, kuru prātiņos gan ir daudz zināšanu un spēju tās reflektēt, bet ne mazākās nojēgas par viņu grēcīgo dabu. Šādi arī rodas neticamu apmēru augstprātība un aklums. Cilvēks sevi identificē ar savu prātu, kamēr viņa ķermenis un psihe par viņu stāsta pavisam citu stāstu. Bieži vien - smieklīgu un pretrunīgu. Piem., cilvēks ar muti noliedz banalitātes un klišejas, smejas par tiem, kurus dzīvē vadītu viņa fizioloģiskā daba, bet savā privātajā dzīvē ir tās upuris. Cilvēks noliedz vienas klišejas - Lauri Reiniku, Gundegu Repši - bet metās otrās - Prusts un Brodskis piemēram jau kļūst par brendiem, kas vairs netiek ne skaidroti, nedz vērtēti. Fondi un mediji, kas aizstāv sengrieķu tikumus, bet eksistē par sazagtu naudu. utt. utt.


_____________________
un tad arī kapi vairs izturēt nevar un ziedos plaukst
Indrex
e-baznīcēns
#6 Nosūtīts: 10.08.2007 21:24
  


Nesaki vis par to "šauro interesentu grupu", tas nav nemaz tik viennozīmīgi. Atliek salīdzināt dažādu laiku mācību programmas. Kaut vai tā pati loģika eksistēja kā mācību priekšmets ģimnāzijā līdz pat 50. gadiem.
Zināšanas, kuru negatīvos aspektus Tu piemini, es parasti dēvēju par uzņemto informācijas apjomu, kas nepavisam negarantē spēju informāciju apstrādāt. Rezultātā rodas vienu klišeju aizstāšana ar citām, jo iztrūkst spējas analizēt situāciju.
Lai gan es nerunāju par zināšanām pestīšanas kontekstā, taču tā kā Tu pats to pieminēji [es domāju vēst. korintiešiem] - tur rakstītais nepretstata zināšanas mīlestībai. Tās nav pretstatāmas pēc būtības, vēl vairāk - mīlestība bez šīm zināšanām nepastāv. Tās gan ir mazliet citas zināšanas, un tas ir cits stāsts.


_____________________
"Aizstāvi patiesību līdz nāvei, tad Dievs tas Kungs cīnīsies par tevi!" [Sīr.4:33]
little_lynx
e-baznīcēns
#7 Nosūtīts: 13.08.2007 15:04
  


Zināmas asociācijas ar "Mārtiņa Īdena" tematiku. Cik "vērtīgāks" kļūsts cilvēks, ja viņš zina latīņu valodu utt. Un vai vispār to kādā veidā var "aprēķināt". Te atkal saikne, sociologu pieminētajiem strādnieku puikām- pētot sabiedrības veidošanos- kā viņi redz dzīvi -tēvs, māte strādā fabrikā, viņu "vieta" sabiedrībā, iespējas kaut ko mainīt, attieksme pret zināšanām, skolu, draudzību. Kā arī - ja visi tiektos pēc augstākās humanitātārās izglītības, potenciālās problēmas ar noteiktām profesijām utml. Ok., tās var būt kā papildus zināšanas, bet tas prasa laiku, pacietību un spēku.

Roberto
e-pāvests
#8 Nosūtīts: 13.08.2007 15:28
  


Izglītība sniedz jauniešiem prātīgumu, večiem - mierinājumu, nabagiem - bagātību, bagātiem - skaistumu.


_____________________
simul iustus et peccator
talyc
e-kardināls
#9 Nosūtīts: 13.08.2007 16:01   Laboja talyc
  


mūsdienu cilvēka izglītības celtne tiek būvēta kā uz smilts
ne kā tas nāktos - uz stipriem pamatiem - uz klints (kas ir Dieva Dēls Kristus)
- - -
ja jaunajam cilvēkam līdz skolas vecumam nava izveidojies skaidrs priekštats par laicīgo pasauli un sevi uz tās kā Dieva radību
tad nezinu gan kurai skolai (pat ja tā to mēģinātu)
jā... nez vai tiem tas izdosies
- - -
jele paskaties Rakstu gaismā uz tiem skolotājiem, kas pasaulē Mt.15:13 >


_____________________
...ne pret, ne par, bet ar...
Roberto
e-pāvests
#10 Nosūtīts: 13.08.2007 19:21
  


Neviens no ģeķiem nespēj būt laimīgs, nav gudrā, kas būtu nelaimīgs. [Cicerons]

Bijība Tā Kunga priekšā ir visas gudrības sākums. [Ps.111:10] Ģeķis saka savā sirdī: nav Dieva! [Ps.14:1] Viņš nonievā gudrību un pamācību. [Sal.pam.1:7]


_____________________
simul iustus et peccator
Lapa  Lapa 1 no 2:  1  2  Tālāk »
...bet es teikšu tā:
Krāsas izvēle 


» e-baznīcēns  » Parole 
Vienīgi e-baznīcēni te var rakstīt. Vispirms precīzi ieraksti savu e-vārdu & paroli vai REĢISTRĒJIES.
 
⇑Augšup